Logo-panda-ubezpieczenia
Potrzebujesz ubezpieczenia?
Zadzwoń  +48 537 969 294
ua
rus

Zakup używanego samochodu zawsze wiążę się z ryzykiem. Kupując samochód używany, nigdy nie mamy pewności co do stanu pojazdu, sposobu jego użytkowania, kolizji, tym bardziej, jeśli kupujemy samochód w komisie. Zakup od osoby prywatnej jednak też nie wygląda inaczej, gdyż często samochody są sprzedawane w momencie, gdy zbliżają się kosztowne usterki.
Przedstawiamy porady, które pomogą, jeśli nie uniknąć ryzyka, ale zmniejszyć jego.
Kupowanie auta możemy rozdzielić na 5 etapów:
1. Znalezienie ogłoszenia.
2. Oględziny auta.
3. Sprawdzenie w serwisie.
4. Kupno samochodu.
5. Kupiłeś samochód. Co dalej?
Z kolei każdy etap możemy podzielić na mniejsze etapy.

1. Znalazłeś wymarzony samochód.

Co dalej? Zobacz, co możesz sprawdzić na tym etapie.
Znalazłeś ogłoszenie z wymarzonym samochodem ? Zobacz, co możesz sprawdzić bez wychodzenia z domu.
• Zweryfikuj samochód po numerze VIN
VIN to kod DNA danego samochodu. Wskaże nam między innymi: historię pojazdu, jego wyposażenie, informacje o kradzieży, akcje serwisowe, a nawet zdjęcia. Jak to zrobić ? Wystarczy skorzystać z popularnych stron internetowych świadczących tego typu usługi. Jeżeli sprzedawca nie chce podać numeru VIN – odpuszczamy takie ogłoszenie.
Sprawdź telefon sprzedawcy
Masz wątpliwości, czy osoba sprzedająca samochód nie jest tak naprawdę handlarzem ? Sprawdź jego numer telefonu w Google. Jeżeli w wynikach wyskoczą również inne samochody na sprzedaż – mamy do czynienia z zawodowym handlarzem. Podobnie, jeżeli w przypadku kontaktu telefonicznego, sprzedawca zapyta się o które ogłoszenie chodzi.
Ustal typowe usterki danego modelu
Przed oględzinami auta, warto ustalić, na jakie typowe bolączki cierpi dany samochód. Możemy to sprawdzić w Internecie (polecamy wszelkiego rodzaju fora/fankluby danych marek oraz portale motoryzacyjne z opiniami), jak również „u źródła”, czyli w autoryzowanych salonach danej marki. Zdobyta wiedza pozwoli szybciej zweryfikować kondycję naszego upatrzonego egzemplarza.
Zatelefonuj do sprzedawcy
Rozmowa telefoniczna ze sprzedawcą to kluczowy element w procesie kupowania używanego samochodu. W czasie pierwszego kontaktu warto ustalić przede wszystkim:
– czy ogłoszenie jest aktualne
– ilu właścicieli miał samochód
– pochodzenie i historię pojazdu
– czy są opony letnie i zimowe
– możliwość jazdy próbnej
– możliwość sprawdzenia samochodu w dowolnym serwisie
– VIN – jeżeli nie jest wskazany w ogłoszeniu
– numer rejestracyjny
– datę pierwszej rejestracji
– powód sprzedaży
Sprawdź historię pojazdu w CEPiK
Na rządowej stronie historiapojazdu.gov.pl, możemy otrzymać bezpłatny raport o wskazanym pojeździe. Potrzebujemy do tego: numer rejestracyjny, VIN oraz datę pierwszej rejestracji. W raporcie CEPiK znajdziemy między innymi: dane techniczne samochodu, liczbę właścicieli oraz informację, czy samochód nie był kradziony.
Kiedy się wycofać
Na tym etapie podejmujemy decyzję: jedziemy oglądać auto czy szukamy innego egzemplarza. Kiedy warto sobie odpuścić ? Naszą nieufność powinna wzbudzić przede wszystkim: nieudokumentowana przeszłość i pochodzenie auta, wszelkiego rodzaju aukcje „grzecznościowe” (słynne „auto nie jest moje” lub odwrotnie: „auto jest moje, ale zarejestrowane na inną osobę”) oraz sama osoba sprzedającego. Jeżeli nie możemy ustalić numeru VIN bądź nie będzie możliwości sprawdzenia pojazdu w stacji diagnostycznej – radzimy się wycofać.

2. Jeśli poprzednie kroki nie budzą dużych wątpliwości i postanowiłeś obejrzeć auto, poniżej przedstawiamy, na co dokładnie zwrócić uwagę.
Nie poddawaj się emocją.
Spotkanie „oko w oko” z naszym wymarzonym samochodem zawsze wywołuje pozytywne emocje. W czasie oględzin auta warto jednak zachować trzeźwość umysłu i przede wszystkim skupić się na ocenie jego stanu technicznego. Nie warto również pokazywać jak bardzo auto nam się podoba, – sprzedawca od razu to wyczuje i nie będzie skłonny obniżyć ceny (wie, że i tak je weźmiemy).
Oglądaj auto na dworze, w ciągu dnia
Niby proste, ale wielu osobom zdarza się oglądać auto w niekorzystnych warunkach oświetleniowych (po zmroku lub w podziemnych parkingach). Trudniej wówczas zauważyć ewidentne naprawy, rdzę czy wgniecenia.
• Sprawdź kto jest właścicielem pojazdu?
Krótkie pytanie, które warto zadać już na początku spotkania. W ostateczny sposób wyjaśni status prawny samochodu i osobę właściciela. Bat na handlarzy, którzy do końca udają prywatnych właścicieli.
• Sprawdź szyby.
W bezwypadkowym aucie wszystkie szyby powinny być z tego samego rocznika i pochodzić od jednego producenta. Ważna informacja: szyby mogą być o rok starsze od samego samochodu. Przykład: auto z 2005 roku, a wszystkie szyby mają oznaczenie 04.
Sprawdź grubość lakieru.
O tym akurat nie trzeba przypominać. Polacy pokochali mierniki grubości lakieru i dla wielu to podstawowe (jeżeli nie jedyne) kryterium przy zakupie samochodu. Warto jednak pamiętać, że prawie każde używane auto miało przeszłość wypadkową/kolizyjną. Istotny jest natomiast zakres uszkodzeń. Czym innym jest szkoda parkingowa (i w konsekwencji pomalowane drzwi), a czym innym wstawiona „ćwiartka”. Poza tym znane są już metody lakierowania pojazdów, dzięki którym lakier ma oryginalną grubość.
Sprawdź krawędzie.
Bardzo dokładnie powinniśmy sprawdzić krawędzie wszystkich: drzwi, bagażnika, słupków i błotników. To w tych miejscach najłatwiej zauważyć naprawy lakiernicze.
Czy kolor wszędzie jest taki samy?
W czasie oględzin dokładnie obejrzyjmy auto z każdej strony, ale z pewnej odległości. Najłatwiej można wówczas wychwycić wszelkie odchylenia w kolorze lakieru oraz naprawy blacharsko-lakiernicze. Szczególną uwagę zwróćmy na progi po obu stronach samochodu. Różne odcienie lakieru prawdopodobnie oznaczają wypadkową przeszłość auta.
Włączajmy wszystko, co się da
Kolejny krok to kompleksowe sprawdzenie całego wyposażenia, znajdującego się w samochodzie. Warto to zrobić jeszcze przed jazdą próbną. Zasada jest prosta – weryfikujemy całe wyposażenie użytkowe samochodu: centralny zamek, elektryczne szyby i lusterka, klimatyzację, ogrzewanie w całym zakresie obrotów, hamulec ręczny, sterowanie kierownicy/fotelami, podgrzewanie szyb, nawigację i inne.
Jakie zużycie materiałów.
Zużycie materiałów wewnątrz samochodu, sporo mówi o jego ogólnej kondycji. Naszą uwagę kierujmy na kierownicę, gałkę skrzyni biegów, plastiki, a przede wszystkim fotele. Pamiętajmy o sprawdzeniu również bagażnika (naprawy można zobaczyć gołym okiem) oraz kondycji opon (najlepiej obu kompletów).
Jazda testowa
Obowiązkowy element przy kupowaniu używanego samochodu. Jazda próbna pozwala szybko zweryfikować najważniejsze rzeczy: silnik, prowadzenie auta, hamulce, zawieszenie czy zamontowane wyposażenie. W czasie jazdy wyłączamy radio i nawiewy – usłyszymy wówczas wszystkie niepokojące dźwięki z silnika czy zawieszenia. Zwracajmy również uwagę na kontrolki i komunikaty pojawiające się na desce rozdzielczej.
Jazda próbna powinna obejmować między innymi: płynne przyspieszanie na wszystkich biegach, mocniejsze hamowanie oraz zmienne warunki nawierzchni.
Czy dolewa Pan/Pani olej do silnika?
Wbrew pozorom to nie jest głupie pytanie. Część współczesnych silników zużywa spore ilości oleju i warto to zweryfikować przed zakupem.
Kto pyta, ten nie płaci w serwisie
Pytanie o olej silnikowy (a także jego rodzaj) to istotne, ale nie jedyne pytanie, które powinniśmy zadać. Warto podpytać się również o: wymianę klocków i tarcz hamulcowych, rozrządu, turbiny, koła dwumasowego, sprzęgła, elementów zawieszenia, nabicie klimatyzacji i innych podzespołów. Im więcej części zostało wymienionych, tym mniej w przyszłości zapłacimy za serwis.
„Panie, nic nie było robione”
Rozwinięcie poprzedniego punktu. Brak kosztownych napraw wbrew pozorom nie jest dobrą informacją. Jeżeli poprzedni właściciel nie wymieniał kosztownych części, to istnieje spore ryzyko, że zrobimy to my. Przykład: słynna „dwumasa”, turbina czy rozrząd.
Dlaczego Pan/Pani sprzedaje samochód?
O prezentowanym aucie usłyszeliśmy od sprzedawcy zapewne same superlatywy. Pojawia się zatem oczywiste pytanie o powód sprzedaży. Najczęstsze odpowiedzi to: otrzymanie auta służbowego, powiększenie się rodziny czy wyjazd za granicę. Ciężko to zweryfikować, ale warto przynajmniej zwrócić uwagę na reakcję sprzedawcy.

3. Jeśli po wszystkich poprzednich punktach nadal jesteśmy zainteresowani zakupem auta, zalecamy w kolejnym kroku sprawdzić samochód w profesjonalnym warsztacie.
Warto sprawdzić w ASO
Teoretycznie auto możemy sprawdzić u dowolnego mechanika lub stacji diagnostycznej wykonującej przeglądy. Najlepszą opcją wydają się jednak serwisy ASO danego producenta. Za usługę zapłacimy wprawdzie więcej, ale samochód dajemy do sprawdzenia profesjonalistom, którzy wiedzą na co zwrócić uwagę. W ASO najłatwiej także zweryfikować przebieg pojazdu.
 Co pytać podczas kontroli
W czasie przeglądu przed zakupowego zwracajmy przede wszystkim uwagę na: wszelkiego rodzaju wycieki, luzy w zawieszeniu, geometrię karoserii, ślady rdzy, naprawy lakierniczo-blacharskie, kondycję silnika i podzespołów, skrzynię biegów, hamulce oraz wszelkiego rodzaju błędy widoczne na tablicy rozdzielczej lub po podpięciu auta do komputera.
Jazda próbna w serwisie
Pamiętajmy, że na nasze życzenie, pracownik serwisu może również przejechać się autem.
Raport po serwisie
Umówmy się: w niemal w każdym używanym aucie jakiś element będzie wymagał naprawy. Wszystko zależy jednak od skali: czym innym będzie mały wyciek z silnika spowodowany uszczelką, a czym innym wyciek z automatycznej skrzyni biegów. Jedno jest pewne: po wykonaniu przeglądu, warto poprosić o wypisanie listy usterek wraz z kosztem ich naprawy. Takie zestawienie pomoże nam w podjęciu decyzji i ułatwi negocjacje dotyczące ostatecznej ceny pojazdu.
Co się może tu zepsuć
Przy okazji wizyty w serwisie, warto podpytać się o typowe problemy mechaniczne, które mogą pojawić się w danym modelu. Uwagi mechaników mogą być pomocne przy podjęciu ostatecznej decyzji o zakupie pojazdu.

4. Samochód sprawdzony, wszystko w porządku, jesteś gotowy do zakupu. Na co zwrócić uwagę?
Ponownie sprawdź VIN
Ostrożności nigdy dość. Przed zakupem pojazdu warto jeszcze sprawdzić, czy numer VIN w dowodzie rejestracyjnym zgadza się z tym w samochodzie.
Czy ważna polisa, czy ważny przegląd
Ustalamy, czy auto ma ważny przegląd i ubezpieczenie OC.
Ile kluczyków
Współczesne auta posiadają dwa, a nawet trzy komplety kluczyków. Jeżeli sprzedawca posiada tylko jeden – warto ponegocjować cenę. Użytkowanie auta z jednym kluczykiem to zawsze ryzyko i prędzej czy później zechcemy dorobić drugi komplet. A to oczywiście kosztuje.
Dodatkowe wpisy w dowodzie
Pamiętajmy, że w przypadku aut z instalacją gazową, stosowna adnotacja powinna się znaleźć w dowodzie rejestracyjnym. Podobnie przy haku holowniczym. Przy okazji sprawdźmy, czy auto nie jest przedmiotem zastawu rejestrowego oraz, czy sprzedawca faktycznie jest właścicielem.
Nie zaniżamy wartości auta na fakturze/umowie sprzedaży
Część sprzedawców ma w zwyczaju zaniżać wartość pojazdu w dokumentach sprzedażowych. Po pierwsze to nielegalne, a po drugie – w przypadku dochodzenia swoich praw, odzyskamy tylko część pieniędzy.
Komplet dokumentów
Przy transakcji pamiętajmy jeszcze o karcie pojazdu oraz wszystkich dokumentach z nim związanych (faktury z warsztatów, gwarancje na wymienione podzespoły, homologacja na butle LPG).

5. Co robić po zakupie samochodu?
Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUKpo zakupie samochodu obowiązki, wynikające z polisy OC, przechodzą na nabywcę pojazdu. To oznacza, że wraz z dowodem rejestracyjnym i kluczykami sprzedawca pojazdu jest zobowiązany do przekazania potwierdzenia posiadania ubezpieczenia OC. Warto zadbać o to, by sprawdzić, czy posiada właściciel samochodu ważną polisę OC jeszcze przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży.
Tak więc przekazana nabywcy umowa OC, jest ważna do końca okresu, na który została zawarta. Trzeba pamiętać o tym, że nie zostanie ona automatycznie przedłużona na kolejny rok. Warto też się przygotować na to, że ubezpieczyciel może dokonać rekalkulacjiskładki ubezpieczenia biorąc pod uwagę dane nabywcy (doświadczenie, historia posiadania ubezpieczeń, wiek kierowcy).
Jednak na nabywcy pojazdu nie ma obowiązku korzystania z polisy OC poprzedniego właściciela. Nabywca pojazdu może w każdym momencie zawrzeć nowe ubezpieczenie i zrezygnować z poprzedniej polisy. W tym celu trzeba złożyć wypowiedzenie polisy OC nabywcy pojazdu.

Follow by Email
Facebook0
Google+0
https://pandaubezpieczenia.pl/blog/moto/jak-kupic-dobre-auto-uzywane">
Twitter20

Zostaw telefon, oddzwonimy do Ciebie w ciągu 15 minut!

Ostatnio na blogu:

Darowizna pojazdu w rodzinie?

Darowizna pojazdu członkowi rodziny? Jak prawidłowo sporządzić umowę? Jakie dane powinny się w niej znaleźć? Jakie formalności trzeba spełnić po jej zawarciu? Co z podatkiem w tej sytuacji? Zdecydowałeś się na zakup nowego samochodu, a stary chcesz oddać członkowi...

czytaj dalej

W jakim terminie dostaniesz odszkodowanie z AC?

O terminie wypłaty odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC pisaliśmy wyżej. Jak wygląda sytuacja z dobrowolnym ubezpieczeniem AC? Ile czasu ma zakład ubezpieczeń na wypłatę odszkodowania? Warunki te określa Art. 817 Kodeksu cywilnego: „§ 1. Ubezpieczyciel...

czytaj dalej

W jakim terminie dostaniesz odszkodowanie z OC?

Niezależnie od tego, w jaki sposób będzie wypłacane odszkodowanie – czy pieniądze będą wypłacone przelewem na rachunek własny, czy pieniądze trafią bezpośrednio na konto warsztatu, chcemy, żeby odbyło się to jak najszybciej. Więc jaki jest termin wypłaty odszkodowania...

czytaj dalej

Wakacje z przewlekłą chorobą

Nadciśnienie, nowotwory, choroba wieńcowa czy inne przewlekłe problemy ze zdrowiem nie muszą przeszkodzić w tym, aby wybrać się na zagraniczne wakacje. Osoby, które na nie cierpią, często rezygnują z wypoczynku w odległe miejsca z obawy, że będą zmuszeni pokryć...

czytaj dalej

Spokojny wypoczynek – ubezpieczenie turystyczne

Na ten moment często czekamy cały rok. Odliczamy dni w kalendarzu, odkładamy pieniądze, kreślimy plany podróżnicze, cieszymy się już samą myślą błogiego leniuchowania lub aktywnego wypoczynku i tym, że wreszcie spędzimy czas z najbliższymi. Wakacje zbliżają się...

czytaj dalej

Ubezpieczenie samochodu jako współwłaściciel

Cena pierwszego ubezpieczenia samochodu zwykle jest bardzo wysoka. Żeby ją obniżyć, często stosowane jest posiadanie samochodu we współwłasności. Dla młodych kierowców opłaca się mieć współwłaścicielem samochodu osobę starszą i bardziej doświadczoną. Gdy...

czytaj dalej

Czy można sprawdzić ubezpieczenie OC samochodu?

Planujesz zakup używanego samochodu i chcesz sprawdzić, czy posiada właściciel ważne ubezpieczenie OC? Albo jesteś poszkodowanym w wypadku lub kolizji i nie wiesz, czy posiada sprawca ważną polisę OC? Z tego artykułu dowiesz się jak to zrobić....

czytaj dalej

Kupiłeś używany samochód? Co z ubezpieczeniem OC?

Kupując używany samochód, często nie wiemy co robić z obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Jak sprawdzić ubezpieczenie OC nabywcy, czy nadal korzystać z OC zakupionego samochodu, czy zawrzeć nowe. Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK po zakupie...

czytaj dalej